خشکی چشم چیست؟

خشکی چشم زمانی اتفاق می افتد که چشمان شما به اندازه کافی اشک تولید نمی کند تا خیس بماند، یا زمانی که اشک چشم شما به درستی عمل نمی کند. این می تواند باعث ایجاد احساس ناراحتی در چشمان شما شود و در برخی موارد باعث مشکلات بینایی نیز می شود

.

خشکی چشم شایع است – سالانه میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. خبر خوب این است که اگر دچار خشکی چشم هستید، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای حفظ سلامت چشمان خود و راحت ماندن انجام دهید

 

علائم خشکی چشم چیست؟:

 

1.احساس خارش( انگار چیزی در چشم شما وجود دارد)

2.احساس سوزش در چشم ها

3.قرمز شدن چشم ها

4.حساسیت به نور

5.تاری دید

 

علت خشکی چشم چیست؟

به طور معمول، غدد بالای چشم شما اشک می‌سازند که باعث می شود چشمان شما مرطوب بمانند

. خشکی چشم زمانی اتفاق می افتد که اشک چشم شما کار خود را به درستی انجام نمی دهد. این می تواند به این معنی باشد که:

 

غدد اشکی شما به اندازه کافی اشک تولید نمی کنند که چشمان شما را خیس نگه دارد

اشک ها خیلی زود خشک می شوند

اشک های شما آنقدر خوب عمل نمی کنند که چشمانتان را خیس نگه دارند

 

اگر فکر می کنید ممکن است خشکی چشم داشته باشید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. برای اینکه پزشک متوجه شود خشکی چشم دارید،  ممکن است موارد زیر را بررسی کند:

 

1.میزان اشکی که چشمان شما می سازند

2.چقدر طول میکشه تا اشک شما خشک شود

3.ساختار پلک های شما چگونه است

درمان خشکی چشم چیست؟

درمان خشکی چشم معمولاً بستگی به این دارد که چه چیزی باعث علائم شما شده است. انواع مختلفی از درمان وجود دارد که می تواند علائم شما را کاهش دهد و به حفظ سلامت چشمان شما کمک کند.

 

 

1.قطره های چشمی بدون نسخه. رایج ترین درمان برای خشکی خفیف چشم، نوعی قطره چشم به نام اشک مصنوعی است. می توانید این قطره های چشمی را بدون نسخه دریافت کنید. همچنین ژل ها و پمادهای مرطوب کننده بدون نسخه وجود دارند که ممکن است به احساس بهتر چشم شما کمک کنند.

 

 

2.داروهای تجویزی. اگر خشکی چشم شما جدی تر باشد، چشم پزشک می تواند برای شما داروهایی را تجویز کند  این داروها  قطره های چشمی هستند که می توانند به چشم ها کمک کنند تا اشک بیشتری تولید کند.

 

 

3.تغییر سبک زندگی: اگر چیزی در زندگی یا محیط شما باعث خشکی چشم شما شده یا آن را بدتر می کند، پزشک ممکن است تغییراتی را برای کمک به محافظت از چشمان شما پیشنهاد دهد.

به عنوان مثال، اگر دارویی که برای بیماری دیگری مصرف می‌کنید باعث خشکی چشم می‌شود، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که داروی دیگری را امتحان کنید.

 

برای اینکه چشمان شما احساس بهتری داشته باشد موارد زیر را رعایت کنید:

1.سعی کنید از قرار گرفتن در معرض  دود و باد  خودداری کنید

  1. با استفاده از یک دستگاه بخور سرد هوای خانه را مرطوب نگه دارید

3.زمان تماشای صفحه دیجیتال را محدود کنید و بعد از خیره شدن به صفحه دیجیتال به چشمانتان استراحت دهید

4.وقتی بیرون هستید از عینک آفتابی استفاده کنید

5.مقدار زیادی آب بنوشید – سعی کنید هر روز 8 تا 10 لیوان آب بنوشید

6.به اندازه کافی بخوابید – حدود 7 تا 8 ساعت در شب

7.بیشتر پلک بزنید

 

4شمع مجرای اشک آور. اگر اشک‌ها خیلی سریع از چشم‌های شما خارج می‌شوند، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که در مجرای اشک (سوراخ‌های کوچک در گوشه‌های داخلی چشم) پلاگ‌های مخصوصی (به نام پلاگ‌های پونکتال) قرار دهید. این پلاگین ها می توانند به حفظ اشک در چشمان شما کمک کنند.

 

5.عمل جراحی. در برخی موارد، خشکی چشم ممکن است رخ دهد زیرا پلک‌های پایینی شما بیش از حد شل هستند و باعث می‌شود اشک‌ها خیلی سریع از چشم شما خارج شوند. اگر این دلیل خشکی چشم شما باشد، چشم پزشک ممکن است جراحی را برای اصلاح پلک ها و کمک به ماندن اشک روی چشمان شما پیشنهاد دهد. این درمان چندان رایج نیست.

 

اگر خشکی چشم مانع فعالیت های روزمره شما شده است، به چشم پزشک خود مراجعه فرمایید